اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  گیلان

فارس من| توقف برداشت‌ها از کوه‌های رودبار

دادستان رودبار با اشاره به شکایات واصله مردمی درباره معدن خرشک گفت: فعالیت این شرکت را تا بررسی نهایی از سوی کارشناسان رسمی دادگستری متوقف کردیم.

فارس من| توقف برداشت‌ها از کوه‌های رودبار

به گزارش خبرگزاری فارس از رودبار، سامانه «فارس من» باهدف پیگیری مستقیم و مسائل و مشکلات مردم راه‌اندازی شده و در سریع‌ترین زمان به پیگیری موارد اعلامی می‌پردازد.

«غارت و چپاول سرمایه‌های رودبار گیلان با کوه خواری و برداشت شن و ماسه از رودخانه» یکی از عناوینی بود که از طریق مخاطبان در سامانه فارس من ثبت شد.

مخاطب در ثبت این سوژه مطرح کرده است که «بیشترین درصد معادن شن و ماسه کوهی و رودخانه‌ای و انواع سنگ‌ها در استان، مربوط به رودبار است که دغدغه و مشکلات به‌جای عواید مثبت آن، نصیب شهرستان می‌شود. به‌جای اینکه این منابع اکنون صرف بهبود زندگی و رفاه آن‌ها شود متأسفانه شاهد هستیم که تحت عنوان مجوزهای بهره‌برداری از معادن سال‌هاست مورد چپاول و غارت عده‌ای سودجو قرارگرفته که عمدتاً هم غیربومی هستند، بااین‌همه ثروت خدادادی، توسعه و پیشرفت حق این مردم است اما مسابقه برای بلعیدن این‌همه منابع توسط این افراد آن‌ها در بازه زمانی کوتاه و سکوت و انفعال متولیان دولتی در برابر این زیاده‌خواهی باعث حیرت همگان شده است...»

برداشت‌های بی‌رویه در اقصی نقاط گیلان از دریا و رودخانه گرفته تا کوه و جنگل به بلایای ماحصل دست انسان تبدیل‌شده که به وضعیت زندگی و معاش مردم را مختل کرده است.

در یکی از همین برداشت‌ها در منطقه خرشک رودبار برداشت کوه که به گفته سازمان حفاظت از محیط‌زیست رودبار با توجه به قوانین سال ۱۳۸۴ فاقد مجوز زیست‌محیطی نیز بوده مشکلات عدیده‌ای برای مردم منطقه ایجاد کرده است.

جدای از رانش زمین، خشک شدن چشمه‌های اطراف خرشک، دام و طیور مردم منطقه که از مشاغل اصلی آن‌هاست تحت شعاع قرارگرفته و منجر به سقوط بسیاری از دام‌ها از چراگاه‌های طبیعی شده است.

توقف برداشت‌ها تا اعلام نظر کارشناسان

دادستان رودبار امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در رودبار با اشاره به شکایات واصله مردمی درباره معدن خرشک اظهار کرد: فعالیت این شرکت را تا بررسی نهایی از سوی کارشناسان رسمی دادگستری متوقف کردیم.

هادی بشری با اشاره به حضور کارشناسان برای بررسی میدانی در محل معدن گفت: منتظریم تا کارشناسان با حضور در محل و بررسی مسئله رانش زیست‌محیطی بتوانند نظر خود را ظرف یک تا سه ماه به ما اعلام کنند تا ما در خصوص ادامه فعالیت این شرکت تصمیم‌گیری کنیم.

وی با اشاره به دلایل صدور دستور تعطیلی برداشت از معدن خرشک بیان کرد: رانش زمین مشکلات زیست‌محیطی، شکایات مردمی، کاشته نشدن نهال و عدم رعایت برداشت‌های پلکانی ازجمله دلایل تعطیلی معدن خرشک است.

انتهای پیام/۳۳۸۹

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول